Una navegació intuïtiva: el disseny i la navegació del lloc web

Respecte a la retícula i la disposició general de la portada digital del diari, cal destacar el fet que el rotatiu britànic presenta una retícula mòbil o multicolumnar. Aquest tipus de retícula també és utilitzada per una gran nombre de mitjans digitals, ja que permet una mobilitat i una flexibilitat pel que fa a la presentació de la informació molt útil per al format web. Així doncs, podríem dividir la portada en 6 columnes predominants (cada columna correspon a la unitat més petita) que acaben sent 4 columnes reals (la primera i la tercera columna són en realitat dues columnes bàsiques juntes).

 Des del punt de vista de la presentació i divisió de la informació i les seccions, cal destacar que cada una de les columnes fa una funció diferent. La primera columna es dedica, bàsicament, a les últimes notícies, que apareixen normalment per ordre de novetat. Però també hi podem trobar al secció de “Editors’ picks” (tria de l’editor) i la secció “You may have missed”. Pel que fa a la segona columna, està encapçalada per un requadre força gran, que engloba l’amplada tant de la segona com de la tercera columna i que és una fotonotícia que sol estar relacionada amb les informacions del dia. A part d’aquest encapçalament, la columna està composta per una barreja entre articles d’opinió i interpretatius. A la tercera columna podem trobar les principals seccions del diari, com ara la secció d’esports, la de cultura, la de vídeos o la de tecnologia i les notícies més importants del dia dins d’aquestes seccions.

Finalment, a la quarta i última columna de la portada, hi trobem una sèrie de widgets que no són estrictament seccions periodístiques sinó que tenen a veure amb altres aspectes, com per exemple un servei per a buscar feina, una plataforma de cites online i altres apartats dedicats a l’organització i l’estructura de la pàgina.


El menú de la pàgina web del diari The Guardian es localitza, com en la majoria de diaris online, a la part superior de la pantalla, per sobre de totes les peces informatives i per sota de la capçalera. El menú consisteix en una barra horitzontal que, a la vegada, està composta per tres barres diferents, totes amb l’objectiu de proporcionar al lector una manera fàcil i econòmica de navegar a través del lloc web.

A la primera barra de menú, hi veiem les seccions tradicionals del diari, que es mantenen sempre igual i que no estan subjectes als canvis de l’actualitat informativa. Entre aquestes podem trobar la secció d’esports, la de negocis, la de cultura etc. A la segona barra, hi apareixen una sèrie de temes o apartats que poden canviar a mesura que canvia el focus informatiu de l’actualitat i que, tot i que potser no són seccions tradicionals (ja que acostumen, per exemple a ser força concretes), reben normalment una gran atenció mediàtica. Finalment, a la tercera barra del menú, la que surt més a prop de les notícies, hi trobem informacions d’última hora que van apareixent de forma automàtica i que ens ofereixen la possibilitat de seleccionar la que volem o aturar la reproducció.

Com a tret característic del menú web de The Guardian, destaca el fet que aquest no és desplegable sinó que tots els apartats del menú de la portada són visibles a primera vista. Si volem seleccionar una categoria més concreta dins de la secció d’esports, per exemple, haurem d’entrar a través del menú de la portada en aquesta i, un cop allà, podrem seleccionar-la ja que la segona barra del menú canviarà d’acord amb la secció. En aquest sentit, el diari fa una aposta diferent de diaris com The New York Times,  o The Times que utilitzen un navegador desplegable.


Pel que fa al color, cal destacar que aquest apareix de forma important en el format web del diari, però que sempre ho fa de manera sòbria sense que arribi a l’extrem de saturar el lector.

Una de les principals causes de la molta presència de color és la gran quantitat de fotografies que apareixen, ja que totes són en color. Per altra banda, un dels elements en què també es pot apreciar el color és el menú de navegació de la pàgina. En la portada, aquest se’ns presenta amb una combinació de colors molt diferents, però amb el predomini del blau (color corporatiu) i del vermell, uns colors que el diari també utilitza en els titulars, per separar notícies, per a destacar elements, etc. El color també s’utilitza com a tret distintiu de les seccions del rotatiu, ja que cada una  té assignada una tonalitat diferent que permet al lector identificar-les de forma més ràpida. En aquest sentit, quan fem clic a una secció a la barra del menú, el color dels elements gràfics de la pàgina canvia a aquell característic de cada secció.


Respecte als elements que el diari utilitza per a jerarquitzar i diferenciar la importància de les notícies, cal destacar, sobretot, la tipografia, el color, la imatge i l’espai que s’hi dedica. En la portada del rotatiu, però, el criteri de jerarquització de les peces informatives no és sempre la rellevància i, per exemple, en la primera columna les notícies estan ordenades per novetat amb l’únic distintiu que la primera notícia, que acostuma a canviar molt freqüentment, utilitza un cos tipogràfic més gran i s’emplaça a un requadre més gran. El diari, això si, ofereix la possibilitat al lector d’utilitzar altres criteris de jerarquització a través dels menús de notícies més vistes o més comentades.

Dins de les seccions, el criteri de jerarquització que s’utilitza sí que és el de rellevància, però es fa servir una sèrie de classificacions que ajuden a presentar la informació d’una manera més organitzada. Respecte als elements més importants que ajuden al lector a establir un ordre, cal tenir en compte els mateixos que a la portada, és a dir, el cos tipogràfic (que lògicament en les notícies que es vol destacar més augmenta), la utilització d’imatges (que ajuden a ressaltar una peça determinada) i l’ús del color en forma de filets

Anuncios

1 comentario

Archivado bajo Uncategorized

Una respuesta a “Una navegació intuïtiva: el disseny i la navegació del lloc web

  1. Pingback: El model d’èxit de la versió digital de The Guardian | L'Observador Digital

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s