La Dama Gris es torna minimalista

“Més elegant. Més ràpid. Més intuïtiu. En una paraula, millorat”. NYT

Fitxa tècnica:

Empresa propietària: The New York Times Company

Directora: Jill Abramson (primera dona que dirigeix el diari)

Editor: Arthur Ochs Sulzerberg, Jr.

Primera aparició online: 1996

El New York Times és un diari de referència a nivell mundial. Conegut afectuosament als Estats Units com la “Dama Gris” (Gray Lady), per la seva tendència a integrar més infografia que cap altre diari, el rotatiu és una institució per a molta gent. L’actual directora, Jill Abramson, assegurava en una entrevista al diari El País, que el Times havia estat per ella, des que era jove, “com una religió”.

El motiu de la nostra anàlisi és l’últim redisseny del web dut a terme aquest gener. El diari digital ha optat per una transició al minimalisme: el web s’ha convertit en un espai estèticament més lleuger, de navegació més senzilla i intuïtiva. Però aquest redisseny no ha estat l’únic que ha viscut el diari. Des de 1996, que va aparèixer a la xarxa, el New York Times ha anat renovant la seva imatge digital. Ho veiem en el següent vídeo:

Font: Realització pròpia

2012

Disseny 2012

2014

Nou disseny 2014

Pel que fa a l’arquitectura, la retícula és de sis columnes, i la longitud de la pàgina inicial és de sis pantalles. El canvi substancial es troba en la barra de navegació, que abans estava situada al carril esquerre de la pàgina, i en l’actualitat es localitza just a sota de la capçalera, la tipografia i estètica de la qual s’ha mantingut igual al llarg dels anys, malgrat els canvis.

Referent al color, és prou evident que el diari digital ha augmentat el blanc i ha suprimit el blau, per aportar contrast i lluminositat. El blanc proporciona i ordena la pàgina, donant-li claredat i fent-la diàfana. Així doncs, el Times ha reduït la paleta cromàtica al clàssic però entenedor blanc i negre. Fins i tot, els logos de Facebook i Twitter s’han tenyit de gris. Tot i això, la data i hora d’actualització apareixen en color grana, potser per facilitar al lector la dada del moment exacte en què s’ha publicat el contingut. Els titulars de la secció d’Opinió s’escriuen en blau marí per distingir fàcilment la informació de l’opinió.

Gràcies a aquesta simplicitat cromàtica, les fotografies adquireixen força protagonisme, així com els anuncis publicitaris, que actuen com a focus d’atenció. No només això, sinó que la foto de la pàgina inicial, que es pot ampliar amb un sol clic, es troba sempre en el mateix lloc (la segona columna), i això permet que el lector es familiaritzi amb el recorregut que fa el seu ull a través de la pàgina, tot permetent que aquest sigui ràpid i eficient. A més, diferencia les hard news amb una tipografia negreta i en cursiva, localitzades al carril esquerre de la pàgina inicial.

El sistema de navegació també s’ha vist considerablement millorat, ja que la capçalera ha incorporat dues opcions noves: una, l’accés a tres edicions diferents del diari (la versió dels Estats Units, la versió Internacional i la versió xinesa), i l’altra, la possibilitat de consultar la portada de la versió impresa. L’opció de buscar continguts dins el propi mitjà també s’ha simplificat: el que abans era un formulari de cerca, ara és el dibuix d’una lupa acompanyada de la paraula “Search”.

Però potser el canvi més destacable és el botó “hamburguesa”, importat del món dels smartphones i les tablets al web. Es tracta d’un menú desplegable a la cantonada superior esquerra de la pàgina, dins la icona de tres franges horitzontals de color negre. Les mateixes seccions que apareixen al menú desplegable són les que acull la capçalera. Aquesta duplicitat de menú rau en la permanència del botó “hamburguesa”, siguis on siguis dins el web. També és una manera de guiar el lector, perquè pugui ubicar-se en qualsevol moment de la seva navegació, i de retenir-lo més temps.

hamburguesa

Menú desplegable “hamburguesa”

Quan fas clic sobre un titular, la pàgina que s’obre per oferir la notícia al complet és clara i ampla. Ara les històries es poden llegir en un sol desplaçament, sense necessitat d’anar fent clic a l’opció “Continuar”, que antigament carregava de nou la pàgina, i alentia la navegació. Això dóna al lector una sensació de modernitat, de facilitat, i augmenta les seves ganes de llegir tota la notícia. Una altra manera d’aproximar-lo a la versió en paper, i per tant a allò conegut, és la possibilitat de “passar pàgina” amb les fletxes que apareixen en pantalla.

El nou redisseny també persegueix incrementar la participació dels lectors. Comentar notícies i llegir comentaris d’altres lectors és comú a tots els mitjans digitals. Ara bé, el que ha fet el New York Times digital ha estat posar en paral·lel la notícia i els comentaris: ha creat un espai en què informació i participació es donen la mà i existeixen de manera simultània.

comentaris

Article i comentaris apareixen alhora a la pantalla

No només això, sinó que compartir els continguts del web del NYT ha esdevingut més senzill, gràcies a un botó que sempre està present, a partir del qual enviar i compartir és més ràpid, i a que l’accés a les xarxes socials és directe.

A més, la sensació d’immediatesa i de content curation s’ha vist afavorida per dos motius: en primer lloc, la possibilitat d’incorporar alertes quan hi ha una notícia rellevant, i en segon lloc, la data d’actualització que apareix sota el titular de cada notícia, en comptes de localitzar-se a la capçalera, com abans. Això fa que el lector senti que el que està llegint és fresc, acaba de passar, o com a mínim, que s’acaba de revisar.

Un punt que ja era fort del New York Times digital, i que s’ha volgut reforçar amb el nou redisseny, és el de les xarxes socials. L’any 2011, el diari tenia 3,8 milions de seguidors a Twitter, que retuitejaven continguts del diari cada 4 segons. En només tres anys, el nombre de seguidors s’ha disparat fins arribar a la xifra de 10,8 milions. El Times ha apostat fort per ubicar-se en el Top 5de mitjans digitals més visitats del món.

Després de realitzar aquesta anàlisi, concloem que el New York Times digital només ha fet que millorar al llarg dels anys, però sobretot amb aquest últim redisseny. L’estètica minimalista redueix a una simplicitat absoluta una web més treballada que mai. La Dama Gris s’ha vestit amb sobrietat, sense abandonar la seva essència, i fent-se encara més accessible al fidel lector i al públic en general.

Anuncios

1 comentario

Archivado bajo Anàlisi

Una respuesta a “La Dama Gris es torna minimalista

  1. Pingback: NYT redueix a 10 artícles al mes el seu contingut gratuït | L'Observador Digital

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s