El futur del periodisme és digital

Lluís Bassets, primer per la esquerra, durant la conferència a la UPF.

Lluís Bassets, primer per l’ esquerra, durant la conferència a la UPF.

Internet ha estat el gran mal del periodisme però, a dia d’avui, és la seva salvació. Aquesta idea va ser el fil conductor de  la ponència titulada “El futur del periodisme”, a càrrec de Lluís Bassets, director adjunt de El País.

El periodisme entès com fins ara no té futur. A la crisi econòmica (que, lògicament,  ha fet disminuir el consum de mitjans) cal sumar-hi el que Bassets va definir com a “crisi tecnològica”: l’autodestrucció dels mitjans mentre s’adapten al món 2.0. Des del seu punt de vista, el moment que marca un punt d’inflexió dins la crisi del periodisme és l’ aparició de la cultura digital, que destrueix el mercat i aparta algunes generacions de la compra de diaris. Així doncs, per al director adjunt de El País, la tecnologia que tant ha erosionat el periodisme és, al mateix temps, l’ instrument que pot transformar-lo i millorar-lo. En aquesta línia, el ponent va destacar el paper de les noves tecnologies en les revoltes de la Primavera Àrab. “Gràcies als elements tecnològics està apareixent un nou tipus de periodisme desconegut fins ara i que, per tant, és un quart poder incipient”.

Els casos Wikileaks i Snowden va ser un altre dels aspectes tractats durant la ponència i a partir del qual es va introduir el tema del periodisme de dades o Big Data. “El cas Snowden em porta a dir que el periodisme té futur. Mentre s’estaven rebel·lant secrets naïf com els de Wikileaks gent com Snowden estaven recollint dades en una dimensió trilionària a través de les informacions que els ciutadans pengem a la xarxa”.

Un altre dels temes centrals de la ponència va ser el model de negoci del periodisme. I és que per a Bassets es fa necessari trobar-ne un de nou amb el qual els ciutadans es comprometin; perquè precisament ara, quan aquest està esgotat, és quan la societat demana més periodisme que mai. “Avui en dia, els periodistes han d’inventar el model de negoci. Als estudiants de periodisme els haurien d’ensenyar a muntar empreses ja que el futur de la professió no està en els grans mitjans sinó en petits projectes.”

El futur del periodisme passa, doncs, per la reinvenció del model de negoci, per Internet i per oferir als ciutadans el context, l’anàlisi, la marca i la identitat que sembla haver perdut.

Anuncios

Deja un comentario

Archivado bajo Actualitat, Europa

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s